Öğle Vakti

Categories: Genel

Öğle namazında öğle vaktinin bereketi hissedilir.

Bu vakitte mutluluğun ve sonsuzluğun manası var. Saadet-i ebediye bu namaz ile hissedilir. Cennet kokusunu ve gençlik heyecanını içinde barındırır. Baki tecellisi var, zaman açılır, durağanlaşır. Huzur ve sükunet artar.

Hakim’in Müstedrek’inde geçen bir hadiste bu vaktin önemine işaret ediliyor.

Ebu Eyyub el Ensari (r.a.) şöyle dedi: “Rasulullah (s.a.v.) bir ay benim misafirim oldu. Öğle vakti olunca dünyalık bir iş varsa onu bir kenara bırakır. Öğle namazını kılardı. Bunun sebebi ne diye sordum.” Şöyle buyurdu: “Semanın kapıları o saatte açılır. Semanın kapıları ve cennetin kapıları, bu namaz kılınıncaya kadar kapatılmaz. Bana ait bir hayır Rabb’ime ulaşsın ve amelim abidlerin evvel amelleri arasında yükselsin istedim.” (Hakim- El-Müstedrek Hadis No: 5994.)

*Öğle namazının ilk ortaya çıkan ve ilk beyan edilen namaz olması, Cebrail (a.s.) ertesi gün öğle namazında gelerek Peygamber (s.a.v.)’e imam olduğu içindir. Sabah namazında imam olması başka bir günde idi. Bu meselede iki rivayet vardır. Bunların daha meşhur olanına göre imam olmaya öğle namazında başlamıştır. Nitekim “Ebu’s-Suud”da da böyledir.” (İ. Abidin 2. Cilt, 18. Sh.)

*Öğle namazı belirleyicidir. Günü belirler. Azmi, ihlası, huşuyu, huzuru, gayreti, salabeti belirler. O vakitte çözülmeyen, dağılmayan sonrasında sebatlı, salabetli olur.

(Cevher İnci Altın)

Nafile Namazlar

Sual: Sünnet namazların evde kılınmasının hükmü nedir?

Elcevap: Teravih namazıyla Tahiyyet- ül Mescid dışında, bütün sünnetler evde kılınsa daha iyidir. Rasulullah (s.a.v.)’den gelen bütün rivayetler bu yoldadır. (El- Hidaye 1. Cilt, 161. Sh.)

Sual: Nafile namazları kaçar rekat olarak kılmak efdaldir?

Elcevap: İmam Ebu Yusuf ile İmam Muhammed’e göre gece namazı ikişer ikişer, gündüz namazı dörder dörder, İmam-ı Şafii’ye göre her ikisini de ikişer, ikişer, İmam Ebu Hanife’ye göre ise her ikisini de dörder rekat olarak kılmak daha iyidir. (El- Hidaye 1. Cilt, 151.- 152. Sh.)

Sual: Hangi görüş tercih olunmuştur?

Elcevap: Dört rekat olarak kılmak tercih olunmuştur. Çünkü bunda nefse daha çok zahmet ve meşakkat vardır. (İ. Abidin 3. Cilt, 33. Sh.) (El- Hidaye 1. Cilt, 152. Sh.)

*Peygamber (s.a.v.): “Senin ecrin ancak meşakkatine göredir.” buyurmuştur. (İ. Abidin 3. Cilt, 33. Sh.)

Sual: Dört rekatlı sünnet-i müekkedelerin ilk oturuşlarında salavat okunur mu?

Şimdi: Dört rekatlı sünnet-i müekkedelerin ilk oturuşlarında salavat okunmaz. Üçüncü rekatına kalktıkta subhâneke okunmaz. Çünkü bunlar kuvvetli sünnet olduklarından farza benzerler. (İ. Abidin 3. Cilt, 33.- 32. Sh.)

Sual: Nafile namaz oturarak kılınabilir mi?

Elcevap: Nafile olan namazı, kişi ayakta kılabilse bile oturarak kılabilir. Zira Rasulullah (s.a.v.): “Oturarak namaz kılanın sevabı, ayakta kılınanın sevabının yarısıdır.” buyurmuştur. (Buhari) Bundan ise, kişinin zaruret olmasa bile oturarak kılmasının caiz olduğu anlaşılmaktadır. Çünkü zaruret halinde oturarak kılınan namazın sevabı, ayakta kılınan namazın sevabından eksik değildir. (El- Hidaye 1. Cilt, 156. Sh.)

Sual: Sabah namazının sünneti de oturarak kılınabilir mi?

Elcevap: Esah kavle göre sabah namazının sünnetinden maada nafileler oturarak kılınabilirler. (İ. Abidin 3. Cilt, 74.- 79. Sh.)

(Fıkhu’l Kebir)

İbadet ve Meşakkat

*Bütün ibadetlerin hükümleri, meşakkat üzerine bina edilmiş ve nefsi kahretmek gayesiyle konulmuştur.

*Bana tembel olup olmadığını söyle sana fasık olup olmadığını söyleyeyim.

*Peygamber (s.a.v.): “Senin ecrin ancak meşakkatine göredir.” buyurmuştur. (İ. Abidin 3. Cilt, 33. Sh.)

*Namaz sırf bedeni bir ibadettir. Bedeni ibadetten maksad, bedeni yormak, kötülüğü emir eden nefsi kahr etmektir. Bu, başkasının yapmasıyla olmaz. (İ. Abidin 2. Cilt, 14. Sh.)

*(Nafileleri) Dört rekat olarak kılmak tercih olunmuştur. Çünkü bunda nefse daha çok zahmet ve meşakkat vardır. (İ. Abidin 3. Cilt, 33. Sh.) (El- Hidaye 1. Cilt, 152. Sh.)

*Sahihayn hadisinde Hazreti Aişe (r.a.) şöyle diyor: “….Rasulullah (s.a.v.) dört rekat namaz kılardı ki, güzelliklerini ve uzunluklarını sorma! Sonra dört daha kılardı. Onların da güzelliğini, uzunluğunu sorma! Sonra üç rekat kılardı. Teravihi hafif olsun diye ikişer kılardı.” (İ. Abidin 3. Cilt, 33. Sh.)

(Cevher İnci Altın)

 

Müşahedetullah

Bir an-ı seyyale ki sadece bir an.

Müşahedetullah dahi bir anlık zaman.

Süre uzamaz ve halin devamı risktir.

Aklını kullanmamak insan için pisliktir.

Abdullah Öztürk

Senin İçin

Öyle bildim ki bilgiler silindi.

Öyle gördüm ki görüntüler delindi.

Öyle sevdim ki sevgiler elendi.

Varlığını görünce varlığım tükendi.

Kitabından okuyup hayran olup yöneldim,

Hitabını duymak için senelerce bekledim,

Bitab oldum, huzurunda sebat edip direndim.

Serab değil gördüğüm senin asar-ı rahmetin,

Sevab için gelmedim rızan için burdayım.

Abdullah Öztürk

Bir Cevap Yazın