İlim sahipleri tekrardan vazgeçerse bildiğini de unutur. Biz çok adamlar görmüşüzdür ki her mezhepden kitab topladığı halde, gün geçtikçe cahilliği artmaktadır. (Edebü’d- Dünya Ve’d- Din, İmam Maverdi 154.- 155. Sh.)
*Tekrarın ilimde ne kadar gerekli olduğu, Rasulullah (s.a.v.)’in bir sözü üç defa tekrar etmesinden anlaşılıyor. İlmi tekrar sünnettir. Bir seferde üç defa tekrar etmesi gösteriyor ki, O ilmi meseleleri farklı zamanlarda da tekrar ediyordu. Zira bir zaman içinde arka arkaya üç defa tekrar edince farklı zamanlarda tekrar evleviyetle gerekli olur. Buradan anlıyoruz ki başka zamanlarda da ilmi tekrar ediyordu.
*Dünya ve ahireti kazanmak ilim ile mümkün olur. O halde ilmi meseleleri akılda tutmak ve muhafaza etmek elzemdir.
İlmi muhafaza dört şeyle olur:
1)İlmi yazmak.
2)İlmi tekrar etmek.
3)İlmi tebliğ etmek.
4)İlmi tatbik etmek.
İlim meclisleri: Ebu Bekre’den (r.a.) rivayetle, Rasulullah (s.a.v.) şöyle buyurdu: “Ya ilim öğreten, ya ilim öğrenen, ya dinleyen veya bunları seven ol. Sakın beşincisi olma! Yoksa helak olursun.” (Taberani- Evsat) (Taberani- Mu’cemü’s- Sagir 2. Cilt, 228. Sh.) (Camiü’s- Sagir 1. Cilt, 339. Sh.)
***
Tecelliyat
*Arş dört ismin halitasıdır.
Evvel, Ahir, Zahir, Batın.
İnsanın kalbi dört ismin halitası olmalıdır.
Mukaddim, Muahhir, Kabid, Basit.
Böylece kalb de arş gibi tecelliye mazhar olur.
Mazhariyet her kalbin kabiliyeti nisbetinde olur.
*Ya Mukaddim, Ya Muahhir, Ya Kabid, Ya Basit,
Bu dört isimden insana kalacak olan suhuletle İlim, Tevazu, Ciddiyet ve İnşirah. Bunlarla terakki mümkün olur.
*Ahiret yolcusu olan insanı yolculuğu esnasında dört halet yalnız bırakmaz. Yolculuğu süresince ya genişler ya daralır ya yavaşlar ya hızlanır. Bu haller, Mukaddim, Muahhir, Kabid, Basit isimlerinin tecellileridir. O halde suhuletle maksada varmak isteyen kimseye gerekli olan esmaya müteveccih olmak ve zikretmektir. Bu tecellilerden doğru ve yerinde istifade edenin yolculuğu kolay ve emniyetli olur.
(Cevher İnci Altın‘dan)
***
Unsurlar:
Âlemdeki unsurlar: Hava, Su, Toprak, Nur.
1-) Hava Unsuru :Emir ve iradenin arşıdır.
2-) Su Unsuru :Fazl ve rahmet arşıdır.
3-) Toprak Unsuru :Hıfz ve hayat arşıdır.
4-) Nur Unsuru :İlim ve hikmet arşıdır. (28. Lem’a, 20. Nükte)
Unsurlar: Vicdanın Anasır-ı Erbaası: İrade, Zihin, His, Latife-i Rabbaniye.
1-) İrade : İbadetullah.
2-) Zihin : Marifetullah.
3-) His : Muhabbetullah.
4-) Latife : Müşahedetullah.
Takva denilen ibadet-i kamile dördünü tazammun eder. Şeriat, şunları hem tenmiye, hem tehzip, hem bu gayatü’l- gayata sevk eder. (Hutbe-i Şamiye)
*Alemdeki unsurlar ile vicdandaki dört unsur arasında büyük bir benzerlik ve yakınlık vardır. Bu benzerlik ve yakınlık ise alem bir büyük insandır, insan bir küçük alemdir hakikatinin tefsiri ve izahı mahiyetindedir.
İrade: İbadetullah içindir. Emir ve iradenin arşı olan Hava unsuru ile irtibatlıdır.
Zihin: Marifetullah içindir. İlim ve hikmet arşı olan Nur unsuru ile irtibatlıdır.
His: Muhabbetullah içindir. Fazl ve rahmet arşı olan Su unsuru ile irtibatlıdır.
Latife-i Rabbaniye: Müşahedetullah içindir. Hıfz ve hayat arşı olan Toprak unsuru ile irtibatlıdır. Kulun Allah’a en yakın olduğu ve müşahedetullaha dünyada en fazla mazhar olduğu yer olan secdede, alnımızı hıfz ve hayat arşı olan toprağa koyarak Allah’a yaklaşmaya çalışırız.
*Ya Rab, rabbani latifemi hüşyar eyle. Dünyada, kabir ve ahirette rabbani latifemi atıl bırakma. Müşahedetullah ile nasiblendir beni.
(Hulasa‘dan)
Bir Cevap Yazın